Kund: Hej! Min häst
ska åka till Holland imorgon så den behöver ett exportintyg idag.
Jag (suckar lätt över att jag nu måste göra om min resplan
och ringa alla djurägare igen för att ge dem en ny tid): Jaha, det ordnar vi. Var står hästen?
Kund: På Stora Ridskolan.
Jag (glatt överraskad av att trots allt slippa göra om min
resplan och ringa alla djurägare igen för att ge dem en ny tid): Men vad bra! Jag är just på väg dit i ett
annat ärende – jag är i stallet om en halvtimme.
Här tror jag nu att kunden ska bli pyttelite glad
över att 1. veterinären ger en så oerhört god service trots att detta knappast
är ett akutfall och 2. kostnaden kan delas med den andra hästägaren så det blir
lite billigare. Jag hade fel.
Kund: Men kan du inte
komma sent i eftermiddag?? Hästens pass är inte i stallet just nu och jag har ju
massor att göra på förmiddagen!
Jag (fullständigt oförstående inför kundens svåra
livspussel): Nej, det går inte. Jag är
på väg till Stora Ridskolan NU och sen har jag fullt upp med sjukbesök i andra
änden av distriktet resten av dagen.
Kund (suckar uppgivet över veterinärens dåliga
servicekänsla): Jaha, då kanske min man kan
hjälpa dig. Men han är inte så hästvan så du kan väl ta in hästen ifrån hagen!?
Hon står precis utanför stallet.
Jag: *tystnad*
Kund (hör uppenbarligen att det blev lite för tyst i min
ände av samtalet): Eller, nej, han fixar
nog det! Och vi ska försöka få fram passet – kom du nu på förmiddagen!
Här förväntas jag nog känna tacksamhet över att kunden är så
oerhört flexibel och smidigt anpassar sig efter den träiga veterinären, men på
något sätt misslyckas jag med att frammana den känslan. Det hela avlöpte dock enligt
regelboken till slut – hästen stod i stallet när jag kom, passet var på plats, det fanns en
medhjälpare som faktiskt var hästvan och kusen godkändes för export/transport.
Men VARFÖR envisas folk med att ringa angående dessa exportintyg
samma dag? Alla vet att de behöver ett intyg, utfärdat inom 24 h från att
hästen åker från stallet, för att hästen ska komma vidare ut i Europa. Skulle
man inte kunna ringa någon dag i förväg då? Transportören lär ju knappast ha
blivit bokad samma dag. Dessutom kommer dessa samtal sällan på telefontiden utan
oftast ringer de under dagen så att man måste göra om hela rutten. Hur vore det
med lite framförhållning? Det kan väl ändå inte vara ett spontant infall att
skicka sin häst utomlands!? ”Imorgon är det torsdag, det kommer att regna lätt med
sydostlig bris och månen står i nedan – det är ju perfekta förutsättningar för
att Brunte ska komma välbehållen till Tyskland!”
Skulle inte tro det…
Skulle inte tro det…
Det var dagens gnäll – i övrigt avlöpte arbetsdagen till
belåtenhet och jag var hemma vid halv sex. Nöjd med att ha sluppit några
missöden på de oplogade småvägarna, dock något mindre nöjd med att ha vält ut
hela lådan med små vaccinampuller och andra kylvaror i 1 dm snö på gårdsplanen
vid sista besöket. Men jag lyckades åtminstone undvika att köra ihjäl nåt den
här gången!
Distrikts vetrinärena är våra och våra djurs räddare i nöden! Kanske inte alltid tillräckligt uppskattade! Mrm kaffe och macka blir drt efter löpmage op!
SvaraRaderaHm... Du är alldeles för snäll! Men bra att du höll på tiden du kunde komma o vad som inte ingår i ditt jobb :) ...kan du hämta hästen i hagen? *stum*
SvaraRaderaNä våra djurs vänner i nöden ska vi vara rädda om <3
//Åse