lördag 23 januari 2010

Det närmar sig...

Efter att i flera år ha haft en vag idé eller längtan efter att jobba i England en tid, har detta tidigare så avlägsna projekt plötsligt blivit väldigt påtagligt. Med hjälp av goda vänners stöd o uppmuntran har jag till slut vågat ta steget o lämna det trygga o invanda åtminstone för en period. Totalt olikt mig - kanske någon form av försenad 30-årskris!?

Tämligen omfattande pappersexcercis, inbetalning av en rejält tilltagen årsavgift och ett personligt besök hos det brittiska veterinärförbundet i London där jag fick fick svära en högtidlig ed, resulterade i att jag numera kan kalla mig MRCVS - Member of Royal College of Veterinary Surgeons. Häpp!!

Några veckors letande efter arbete resulterade snabbt i tre anställningsintervjuer, och efter att i mitten av januari ha gjort en liten turné i Suffolk/Cambridgeshire/Lincolnshire blev jag faktiskt erbjuden alla tre tjänsterna. Med andra ord var det "bara" att välja o vraka!

En av tjänsterna var inte alls intressant medan de andra två båda hade sina för- och nackdelar. Magkänslan fick avgöra och från den 3 mars kommer jag att arbeta med Wherry Veterinary Group i den lilla staden Bungay i nordöstra Suffolk. Spännande! Och ganska läskigt... Det har tagit några år för mig att bli riktigt trygg i min yrkesroll, och nu ger jag frivilligt mig in i något som garanterat kommer att tvinga mig att delvis börja om den processen. Men det är kanske sånt som kallas personlighetsutveckling??

Lite förändrade hemförhållande ställer oxå till en del huvudbry. Tajmingen är inte alltid idealisk här i livet men man får väl bara försöka fånga dagen och göra det bästa av den situation som uppstår!

En månad kvar i trygga Svedala, sen bär det av mot England...

11 kommentarer:

  1. Men Sofia, vad spännande!!!
    Behöver du ingen sköterska??
    Lycka till och ha det så trevligt
    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är läskigt och samtidigt såå spännande. Det kommer gå bra, det är jag alldeles övertygad om.
    kram
    Jill & co

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad att du vågade ta steget.
    Du kommer att klara det med glans, det vet jag.
    kram
    Anita

    SvaraRadera
  4. Min lilla tös....
    Jag är så stolt över dig att du nu utan min instats antagit denna utmaning.
    Dock tror jag att du hoppas (;-)) på att jag kommer och hälsar på och kanske hjälper dig med nånting. Just nu kan jag dock inte se vad det skulle vara....
    Lycka till Soffi

    SvaraRadera
  5. Lycka till Sofia! Bara att våga ta steget, sånt gör mig imponerad och du kommer att fixa detta galant. Kram Ingela (Lisas matte)

    SvaraRadera
  6. Hej hopp
    o lycka till i England..va inte orolig du kommer att fixa det alldlese utmärkt
    Vi ses

    Inga

    SvaraRadera
  7. Duktig syster! Det kommer bli så roligt så... Och extra kul när jag kommer och hälsar på. :-)

    SvaraRadera
  8. Lycka till i England Sofia och tack för den fina "ankkäppen"! Hälsar Ann-Maj

    SvaraRadera
  9. underbart. Du kommer aldrig att ångra dig:)
    då får vi planera in en Day - Baggi träff i England:) inte illa.
    kram Lena

    SvaraRadera
  10. Lycka till Sofia! Man måste våga för att få uppleva.Det är oftast det man inte gör man ångrar. Ha det så bra!
    Inga-Lena

    SvaraRadera