söndag 26 september 2010

Vart är världen på väg?

Det har varit intressant att följa den svenska valrörelsen så här lite på avstånd. För första gången någonsin så underlät jag att rösta, så en del av ansvaret för Sverigedemokraternas inträde i riksdagen är väl mitt, antar jag. Detta faktum (inte att jag negligerade min rätt/ansvar att rösta, men att SD kom in i riksdagen) har gett reaktioner även internationellt. Jag läste i helgen en artikel i The Guardian som gav ett intressant perspektiv på det som skrivits på svenska webbtidningar om situationen i allmänhet och SD i synnerhet. Hur hamnade vi i den nu uppkomna situationen? Artikeln rekommenderas varmt!




Bland annat menade artikelförfattaren Andrew Brown att SD ”inte har någon reell politik, bara önskningar”, vilket illustreras utmärkt av det här youtube-klippet. Om det inte vore så skrämmande att någon till den grad totalpantad ska styra landet och avlönas med skattepengar, så hade det varit hejdlöst komiskt. Men skrattet fastnar i halsen på något sätt…

1 kommentar:

  1. Mmm, allt är ditt fel. Tur att du glömde källsortera den där kartongen så att världen går under snart! :-)

    SvaraRadera