fredag 19 november 2010

En härligt hundig vecka!

Det har varit en bra vecka! Förutom befriande få timmar spenderade på jobbet och att dagarna istället ägnats åt jakt o träning, så har tiden dessutom förgyllts av både engelska vänner och saknade besökare hemifrån. De där vännerna (av båda nationaliteterna) renderar dessutom en garanti för god mat o dryck och härlig social samvaro, så jag borde väl inte beklaga mig över att tvingas jobba i helgen IGEN. Det är liksom en överenskommelse jag gått in i frivilligt, och eftersom våra jourer generellt sett är ganska lugna så tror jag nog att jag faktiskt vinner i och med att jag får tre extra veckodagar ledigt i kompensation. Men visst känns det surt att jobba tre helger av fem...

Jaja, inte gräva ner sig i detta efter en så bra vecka! Den inleddes med jättetrevliga jakter förra fredagen o i måndags som redan beskrivits (se nedan) och fortsatte på tisdagen med välbehövlig träning i Woodhall Spa ihop med Bitte, Lisa o Roz. Det är nu 2,5 månad sedan jag senast tränade för Guy o det märktes tyvärr. Vi hade såklart(!) utvecklat diverse dåliga vanor/mönster sedan sist, men som vanligt fick vi mycket konkreta råd om hur detta kunde lösas. Numera argumenterar jag inte längre med Guy om hans förslag på lösningar, även om jag ofta tvivlat har erfarenheten givit att de funkar varje gång. Detta är på ett sätt otroligt irriterande (eller hur, Lisa?!), men samtidigt är det väldigt tillfredsställande att slutligen ha utvecklat ett så grundmurat förtroende för någon. Jag är ohejdad skeptiker av naturen, men det är faktiskt skönt att ibland "slippa" ifrågasätta allting.

Införd nolltolerans medförde en hel del arbete för både hund o matte, men också snabba resultat. Jag kan inte begripa hur jag låter mina hundar lura mig gång på gång, borde man inte lära sig efterhand? Trösten är att olater går ganska snabbt att rätta till om man bara bestämmer sig för vad man vill ha och agerar därefter. Varje gång… Redan nu, bara ett par dagar senare, är de ”hang-ups” vi hade i princip borta – nolltolerans o konsekvens är ledorden!

I onsdags jobbade jag faktiskt, och fick ta emot diverse kommentarer om att jag aldrig syns på kliniken nuförtiden. ”Välkomna hit på helgerna så ser ni vem som jobbar”, tänkte jag. Men det bjuder jag på, jag känner att jag verkligen förtjänar mina lediga extradagar.

Gårdagen spenderades på ett av stamställena, där man för dagen hade en jakt i mindre format vilket medförde gott om tid och att (döda) fåglar kunde användas som ”träningsapporter”. Så länge inte etiken försämras är det väldigt nyttigt att ibland inte bara samla ihop viltet så effektivt som möjligt utan istället tänka hundträning även i jaktsammanhang. Åtminstone om man har några som helst provambitioner (vilket till och med undertecknad utvecklat nu!) är det obetalbart att emellanåt kunna utnyttja fallna fåglar på ett mera genomtänkt sätt. Dessutom gav det mig möjlighet att direkt förklara för Grim att de nya regler vi infört faktiskt gäller även på jakt. Väldigt pedagogiskt och mycket konsekvent!

Den ovanligt braiga veckan avslutades idag med apportering på för mig nytt ställe – bildreportage kommer.

1 kommentar:

  1. Haller med helt!! Heja Gurun Guy! Aven om det ar "irriterande"....(-: /Lisa Ps fran Kotten: "Fangade en hare idag..hihi!"

    SvaraRadera