söndag 15 april 2012

En härlig helg!


Haft en sån där ladda-batterierna-helg nu igen – det behövs såna emellanåt! Höjdpunkten i planeringen var fredagens kurs för Henrik Vilendal på Lilla Träskaten. Vi bor ju bara 20 min från Jill o Peter men man vill ju inte missa upptaktsmiddagen så vi var såklart på plats redan i torsdags kväll. Som vanligt bjöds det på alldeles fantastisk mat och en hel del hundsnack under kvällen – synnerligen trevligt!

Henrik är väldigt sympatisk och tränar hund på ett bestämt men konstruktivt sätt med ett stort lugn o tålamod. Lägg därtill att han har en stor portion humor så förstår var o en att det blir trevligt! Övningarna är uppbyggda för att möta situationer man ställs inför på A-prov o WT o kräver att både hund o förare är alerta. Vi var åtta ekipage i gruppen som höll en ovanligt jämn nivå, vilket gjorde att träningen kunde stretchas ganska rejält utan att någon halkade efter.

Efter lunch förflyttade vi oss till den ”nya” marken på LT – en underbar skvattram-mosse i gles tallskog. Besvärligt för såväl hundar som förare och en väldigt rolig träningsterräng!! Det är ohyggligt svårt både att se markeringarna och att hålla kvar dem i minnet (vilken tall var det nu bollen landade vid?) och att hålla linjen på en dirigering eller bara att gå fot är betydligt svårare i lårhög vegetation än på slät mark. Den marken kommer att utnyttjas flitigt framöver!

Jag var tvungen att avvika lite tidigare ifrån kursen eftersom jag gick på jouren klockan fem, så tyvärr missade vi de sista momenten. When the going gets tough, då åkte Sofia hem… ;o)
Med andra ord har jag haft jouren i helgen men det har varit väldigt lugnt så här långt. Det är farligt att utmana ödet o säga nåt om jouren innan den är slut (går av först imorgon bitti), men HITTILLS har det varit en bra jourhelg. Detta innebar att lördagen kunde ägnas åt husliga ting som städning, tvätt, matinköp o sånt tråkigt och idag fick jag min belöning för gårdagens flit! Man hade för få hundar på öppenklass-kursen med Henrik så hela Himmelsända-flocken gjorde en insats för att fylla ut linjen (nåja, inte riktigt alla – gamla Gry o lilla Ila fick stanna i bilen). Innan nån tror att jag skolkar från mina plikter vill jag klargöra att jag såklart hade jourtelefonen i fickan o faktiskt befann mig mitt i distriktet.

Jens var anlitad som medhjälpare så instruktörspraktikanten Erika fick äran att föra Baggi medan jag gick med både Grim o Sting. Vi gjorde det inte lätt för oss genom att byta hundar på det viset, men de skötte sig faktiskt helt strålande. Det är ganska användbart om någon annan kan föra ens hund vid behov, men det är klart att det blir svårare an vanligt när matte/husse står precis bredvid. Tack vare att områdets djur höll sig friska och därmed inte behövde min hjälp förrän på kvällskvisten, fick vi ännu en bra dags träning. Både hundar o förare är nöjda med helgen och idag fick vi lite sol på näsan dessutom!



PS. Stort grattis till Karin Cleeve o Mossa som vann WT idag på strålande 99 poäng av 100! Det där är en riktigt bra hund som fått till och med mig att kanske vilja ha en flat… Jens o jag har sett deras utveckling under många månaders träning och är så stolta över både hund o förare!





Inte lätt men himla rolig terräng! Walle är inte liten men försvinner nästan i vegetationen.





Peter laddar bumprarna. 

 Uppställning!  Ser ni likheten mellan de båda gula hundarna på flankerna?
Far o son är synnerligen lika i uttrycket.

 Baggi med sin extra-förare Erika. De såg ut att trivas bra tillsammans!


 Henrik har genomgång.


 Stadge- o passivitetsträning får man liksom på köpet under en sån här dag.


Henrik (självklart med pipan i mun!) signalerar till Jens. Baggi har full koll...


 ...och visar återigen sin eminenta markeringsförmåga...


 ..för att avsluta med att passera rakt förbi fotograf-matte och lämna snyggt till Erika. Duktig!

Det är en lite konstig känsla att se sin hund i händerna på någon annan, men Erika skötte sig med den äran. Baggi kan vara lite "tungstyrd" och det värmer en mattes hjärta att se hunden jobba så fint som han gjorde ihop med en helt ny förare. Älskade Baggi Boy!

 Jens skötte sig oxå idag!

Ibland saknar jag England så det värker, men vissa saker finns bara i Sverige. Nära möten med skogens konung är en sån sak!

1 kommentar:

  1. Ja, det blev ju en toppenbra helg! Tack för hjälpen också. Kul att det blev en så pass jämn grupp på elit kursen.
    Jösses vad lika de är Baggi och Benny. Syns extra tydligt så här på bild :o)
    Må gott!

    SvaraRadera