söndag 19 december 2010

Lat jourhelg

Har jouren i helgen men inte gjort speciellt mkt nytta professionellt, utan hunnit pyssla o fixa lite allmänt istället. Tv:n står ofta på som sällskap när jag är hemma och igår fastnade jag plötsligt framför del 1 av ”One man and his dog” som BBC visade. En landskamp mellan England, Skottland, Wales o Irland, igår var det young handlers med sina border collies som skulle bemästra banan och fåren. Sändningarna fortsatte idag o man har man även tävlat i brace-klass (en förare med två hundar) o vanlig(?) klass med en vuxen förare o en hund. Jag kan inte mkt om vallning men man kan inte annat än beundra samarbetet hund-förare! Fick dock lite ålderskomplex av att titta på dessa ungdomar, 17-19 år, som med sån känsla o kompetens tävlar internationellt…

Det sätter lite perspektiv på retrievervärldens problem att lära hunden stopp- o närsökssignal när man ser hur vallhundsförarna styr sina hundar på ett par hundra meters avstånd med olika visselsignaler. Fantastiskt! Jag blev lite sugen på att skaffa en border collie o några får när jag tittat på programmen, men sen kom jag på att jag ju inte gillar vallhundstemperamentet så jag håller mig nog till retriever i alla fall.

Jobbat ännu mindre idag så efter en långprommis i kylan (bitterly cold här nu igen – vi har faktiskt flera minusgrader o en hel inch snö!) har eftermiddagen tillbringats framför tv:n. Först avnjöts del två av ovannämnda landskamp (de finns på webb-TV om någon är intresserad) o nu direktsänder man från grand prix-hoppningarna på Olympia i London. Hästhoppning på högsta internationella nivå är en härlig underhållning!! Extra roligt är att både Malin Baryard och R-G Bengtsson har ridit felfritt o är vidare till omhoppningen. Även min gamle idol John Whitaker är vidare så det ska verkligen vara något akut för att slita mig från dumburken innan det här är klart!


John Whitaker på den sagolike Milton – poetry in motion när det begav sig...


Jakt på imorgon o på tisdag och sen flyger jag hem på onsdag. Förutsatt att inte vintern ställer till besvär alltså, flygtrafiken har varit hårt drabbad den senaste veckan. Men Stansted har klarat sig bättre an övriga flygplatser och väderprognosen ser hyfsad ut de närmsta dagarna, så förhoppningsvis får jag fira jul med familjen som planerat.


Passar på att önska alla en väldigt god jul ett underbart nytt år!

3 kommentarer:

  1. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR ANNA OCH TASSA

    SvaraRadera
  2. God Jul och Gott Nytt år på dej också Sofia. Vilken fin julbild av hunden.
    Kram fr Inga-Lill

    SvaraRadera
  3. GOTT NYTT ÅR 2011 Sofia!

    Birgitta S-W och alla hundarna på Björkåsen

    SvaraRadera