tisdag 14 december 2010

Vinter o engelsmän

För en nordbo är det tämligen komiskt hur ett helt land (läs: England) stängs ner av några centimeter snö, detta har roat mig på avstånd tidigare och icke desto mindre i år när jag fått uppleva det live. Jag oroade mig lite de första gångerna jag hörde varningarna på TV om att det skulle bli "bitterly, bitterly cold" (att vara veterinär i fält när det är riktigt kallt är faktiskt inte roligt!), men här innebär detta uttryck ungefär 1-5 minusgrader...
Dålig beredskap vad gäller väghållningen, avsaknad av vinterdäck och ingen vana av att köra när det är halt är onekligen en usel kombination, men det intressantaste är den mentala inställningen hos folk. Trots att detta händer under åtminstone en kort tid nästan varje år, så inträder panik och undantagstillstånd så fort marken blir snötäckt. Man hamstrar mat som i krigstid och medierna eldar på stämningen med olika katastrofreportage, samtidigt som en vintervan människa (läs: jag) bara skakar förundrat på huvudet och möjligen lättar lite på gasen.

Vi har dock varit ganska förskonade i vår del av landet, de norra o västra delarna av ön har onekligen får MYCKET snö och är i sin fulla rätt att beklaga sig. En halv till en meter snö är faktiskt i mesta laget om man inte har någon beredskap och 15-25 minusgrader under några veckor känns ju kallt även hemma. Och vissa har blivit ännu hårdare drabbade – till exempel så har den fina pub i norra Yorkshire där vi bodde under Yellow Lab.club’s prov blivit fullständigt insnöad under bra lång tid?! Läs här!

Lite jobbigt när det kommer så mycket snö att man inte ens kommer ut ur huset... Fast å andra sidan, om man nu tvunget ska bli insnöad så kanske en pub ändå är det allra bästa stället??

2 kommentarer:

  1. Lätta på gasen låter som en bra idé.
    D.v.s med tanke på väglaget........

    Thomas H

    SvaraRadera
  2. Tittade på länken..såg ut som utanför vårt hus :). Plogbil, snöskyffel? Existerar det inte? De har väl ingen isolering heller i det där landet vill jag minnas. Brr...

    SvaraRadera