fredag 11 juni 2010

Bilen

Jag har en tjänstebil (Vauxhall Astra) i jobbet, vilket kanske inte är så konstigt. Mer förvånande är att jag oxå får använda den privat, hur mycket som helst. Och dessutom tanka på företagets kort även när jag kör privat!? En löneförmån som är värd många tiotusentals kronor per år beroende på hur mycket mil man lägger under sig.



Eftersom jag är ganska ekonomisk av mig (en del skulle kanske kalla det direkt snål) så kör jag såklart Astran i mesta möjliga mån. Min Super-Subaru får egentligen bara komma ut o rasta sig lite då och då, jag har inte kört den mer än ett 20-tal mil på 3,5 månader. Problemet är hundarna - Astran är ju såklart inte inredd för hundändamål eftersom den i första hand är en tjänstebil. Varken bur eller galler funkar heller så vidare värst eftersom jag måste tömma o fylla på alla mina veterinär-grejor varje gång jag ska köra lite längre o vill han hundarna i skuffen. Om jag bara ska åka en kortare sträcka får kräken faktiskt sitta i baksätet, jag (= kliniken) har investerat i ett sätesskydd så det funkar rätt bra.


Problemet börjar dock accentueras nu när det värmen kommer - det går bara inte att ha hundarna liggande i bilen om man inte har möjlighet att öppna bakluckan helt. Den lilla friskluftskroken räcker liksom inte längre när temperaturen stiger, även om den är genial i all sin enkelhet!



Lösningen heter såklart kompostgaller. Trots ett tämligen högt pris (£7 stycket!?) tror jag att de båda gallerna kommer att fylla sin funktion alldeles utmärkt tillsammans med buntband och gummibandskrokar. Det blir varken stöld- eller utbrytningssäkert, men borde ändå funka fint!



Hur skulle man klara sig i livet utan balsnöre, silvertejp o kompostgaller??

2 kommentarer:

  1. Jösses Sofia ,kanon med tjänstebilen och att du dessutom får använda den privat att köra med är ju hur bra som helst. Men du måste väl ut o lufta Subarun ibland så den inte surnar till på dig :)

    Inga

    SvaraRadera
  2. Fattas bara buntband så är livet komplett!
    Var tvungen att prova Guys teori idag, 60-70 m blind på vatten till Fido, gick ju såklart! Jädra Guy! (-: //Lisa

    SvaraRadera