lördag 3 juli 2010

Ännu en bra dag!

Strålande högsommarväder idag igen – faktiskt lite för varmt för min smak om jag ska vara ärlig! Jag jobbade fram till lunch och är sen bakjour resten av helgen. Har idag inlett förhandlingar med chefen om att få jobba fyra dagar i veckan när jaktsäsongen börjar, vi får väl se hur det går…

Efter lunch träffades jag o Sarah med vars två hundar och hade ett par timmars god träning på en underbar strandäng utanför Southwold. Området omgavs av havsvatten och eftersom det var flod var vattenståndet högt, men själva marken vi tränade på var torr o fin med högt gräs.

Det var ganska svårt med ovanligt långa avstånd, osynliga sänkor i terrängen och det långa gräset gjorde att hundarna försvann tämligen omgående. Vi inledde med att kasta markeringar åt varandra på ömse sidor om en liten vik (kanske 80-100 m tvärs över, markeringen föll 10-20 m upp på land). Himla intressant att inse hur dåligt dummiesarna syns mot bakgrunden och hur USELT man själv syns när man ger tecken på det avståndet. Jag måste nog skaffa mig nåt sånt där fånigt vitt att vifta med för hundarna ser ju nästan ingenting under de förutsättningarna.

Idag var Baggi mattes bästa hund som tog den väldigt långa (minst 200 m) och naturligtvis helt blinda dirigeringen tvärs över ängen på ett riktigt bra sätt. Jag fick visserligen använda ganska många kommandon (om Sarah använde 5-7 kommandon till sin open-vinnare Gertie så behövde jag 10-12), men han samarbetade hela tiden! Och även när han hamnade i någon av de många bunkrarna längs vägen (visst är det ett målande uttryck!?), återhämtade han sig snabbt och löste uppgiften riktigt bra. Duktig hund!

Även Grim arbetade alldeles utmärkt, men det är jag liksom lite mer bortskämd med. Jag fick dock hjärtat i halsgropen när han hoppade över det höga taggtrådsstängslet istället för att krypa under, men han hade som tur var gott om luft emellan. Stängselträningen hos Guy har uppenbarligen gett resultat!

Innan vi åkte hemåt igen visade Sarah mig var man kunde plocka ”Fattigmans-sparris”, dvs samphire – det ser ut som nåt tångliknande och har en väldigt salt o frisk smak. Det blir en ovanligt tillbehör till dagens middag.




En näve Fattigmans-sparris i bästa Claestorp-kepan. Luktärterna fick jag av Sarah som har oändliga mängder hemma i trädgården. "Visa de där för Jens", sa hon om samphire-skotten, "han skulle säkert vilja prova att laga nåt med dem".
Tyvärr kommer de inte att räcka tills Jens är tillbaka - de där kommer att smörfräsas o njutas redan ikväll!


Nu sitter jag o dricker jag Pimm´s och knaprar salt&vinegar-chips innan middagen. Påverkad av min nuvarande hemvist – jag…? Fast det retar mig att jag missade Tyskland-Argentina, nu börjar VM bli riktigt spännande!!

2 kommentarer:

  1. varmt här också! kul att höra hur du har det & att brorsan & farsan är duktiga!
    hälsningar
    douglas m familj

    SvaraRadera
  2. åååå vilka fina luktärter , hoppas dom finns kvar i trädgården när vi kommer i augusti
    Inga

    SvaraRadera