fredag 26 mars 2010

Ojoj!

Om gårdagen kändes hektisk och omväxlande så var det ingenting mot vad den här dagen blev! Jag inledde morgonen med att se till och justera behandlingen för min stackars inneliggande patient med blodig diarré och var sedan lugnt på väg till några hästar som skulle kollas i munnen / raspas tänder på.

Då stod plötsligt en djurägare utanför mottagningen, bak i trailern hade han en tacka med lamningsproblem som Trevor (min chef) skulle ta sig an då man misstänkte att det skulle sluta med kejsarsnitt. Men när man öppnade trailern flög tackan ut som en projektil och det tog en bra stund och många människor innan rymmaren var infångad igen. Det var en underbar syn att se den respekterade Mr Trevor Thimbleby till slut få tag på tackan och hela tiden se så fantastiskt proper ut, som alltid iklädd skjorta o slips under den stickade pullovern. Jag har då aldrig haft den förmågan, men vissa människor lyckas se korrekta o snygga ut jämt!

Under tiden som får-jakten pågick hade det ringt en annan djurägare med en svår kalvning som sannolikt oxå skulle kräva kejsarsnitt. Det börjades kännas svettigt... Jag erbjöd mig att ta hand om tackan då jag är rätt bra på att reda ut svåra lamningar, och Trevor kastade sig iväg till kalvningen. Hästarna fick helt enkelt vänta. Efter en liten stund hade jag lyckats reda ut vilka ben som hörde till vilket lamm och levererat två lammungar, varav åtminstone det ena fortfarande levde. Väldigt tillfredsställande, inte minst för tackans skull!

Jag åkte iväg efter Trevor och kom fram till gården just som han var klar att sätta kniven i sidan på kvigan. Trevor är en skicklig kirurg och trots att det var ett ganska komplicerat fall lyckades vi ganska snart dra ut den enorma kalven, som dock tyvärr var död vid det laget. Halvvägs genom sutureringen av det JÄTTESTORA såret i kvigans flank lämnade Trevor scenen för ett annat fall och jag fick slutföra det hela. Man kan säga att jag var något försenad till mitt hästbesök vid det laget...

Micky tyckte inte speciellt bra om veterinären men uppförde sig ändå väl. Sötast i stallet är han i alla fall!

Nåväl, en inte så lång men kanske lite för snabb biltur senare var jag framme hos "min" djurägare och två hästar och en åsna senare var jag faktiskt halvvägs genom arbetsdagen. Efter lunch följde några timmars intensiv smådjursmottagning och en del skriva-viktiga-papper-, göra-ren-snuskiga-grejor- och fylla-på-bilen-uppgifter innan dagen avslutades vid sex-tiden med en trumsjuk lammunge. Omväxling är ordet! Och himla roligt är det!!
Jag tycker mig vara väl värd något glas rödvin till middagen ikväll, inte minst med tanke på att jag har helgjouren med början imorgon bitti. Tack o hej!

/s

2 kommentarer:

  1. En vanlig dag på jobbet......... Svettigt verkar det i alla fall. Nu är du värd att hålla helg eller du kanske har jour. Bra jobbat Sofia.
    Kram fr Inga-Lill

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det låter! Och vilket jättefint kort på åsnan, det bor minsann en liten fotograf i dig syster... :-)

    SvaraRadera