måndag 22 mars 2010

Träningshelg

Jaha, då har lill-skiten visat upp sig för Guy Bennett för första gången. Ett par rejäla träningspass har vi hunnit med under helgen, förutom att kolla fällor, byta tak på ena kenneln och andra liknande sysslor.

Kenneltaket består av uråldriga skifferplattor varav de flesta bara lades om efter att man tätat och lagt ny läkt under. Vilket fantastiskt material den där stenen är!! De var säkert uppemot sekelgamla men håller förmodligen lika länge till. En del plattor var dock tvungna att bytas ut, och reservplattorna plockades med gemensamma krafter ner från en annan byggnad som oxå ska renoveras. Stackars Declan var rejält höjdrädd men uppbådade ändå modet att langa plattor uppe på det halvruttna taket. Nere på marken stod jag o sorterade plattorna i olika högar beroende på skick. Roligt hade vi!


Träningen då? Jo, vi tränade linjetag o tecken mot målområden, linjetag o tecken genom/över målområden, apportering genom häckar (jag bara älskar de engelska häckarna!!), allt uppblandat med markeringar på olika sätt. Avstånden var ganska moderata med engelska mått mätt, inte mer än drygt hundratalet meter varken i längd eller sidled. Under lördagen var varken Grim eller jag på topp, men vi fick i alla fall mycket konkret hjälp att lösa ett problem vi haft. Jag fick oxå påpekat en del olater som jag väldigt bekvämt lyckats förtränga... De där engelsmännen är ju så väldigt petiga med fotgående, apportgrepp, avlämningar o andra fåniga små detaljer! ;o)

Guy tog med sig en 18 månaders son till sin FTCH Ace of Haverholme ut till träningen - vilken härlig hund! Inte särskilt stor, men välkonstruerad o med en härlig mentalitet - fullt tryck i arbetet men ändå lugn och balanserad. Jag gillar hundar som tänker, och den här spolingen gjorde verkligen det. Den där ska jag hålla ögonen på!

På söndagen fortsatte vi träningen på ungefär samma sätt, men då var både hund o förare från det svenska lägret mer på bettet och jag var riktigt nöjd med vår insats. Jag har dock sällan fått så mycket "skäll" som under den här helgen - den gode Guy är inte lätt att göra nöjd när det gäller hundar! Dessutom retar det mig till vansinne att allt går så himla bra de gånger jag faktiskt gör som han säger...

5 kommentarer:

  1. Inte har väl du några olater Sofia ??
    Se nu till att Guy "skäller av sig" så vi slipper få höra det när han kommer hit i April ;)

    Nu på morgonen kommer det lite meeeeer snö så vi lär inte bli av med vintern i första taget.

    Vi hörs
    inga

    SvaraRadera
  2. Hehe..Guy har nog lite skäll över till dig med; Inga... : )
    Och olater, Sofia...nää, inte du väl!? Sköt om dig nu så ses vi snart. Kram
    /Jens

    SvaraRadera
  3. Nä, JAG har inga olater, men min hund har av någon konstig anledning... ;)

    /s

    SvaraRadera
  4. ... inte Grim väl ... låter som om ni har det bra!
    / Inger & Douglas

    SvaraRadera
  5. Nänä...INTE Grim inte :) Den där konstiga anledningen?? ;) Tänk om vi (jag) kunde föra hund som du! Du är duktig Sofia...glöm inte det, även fast jag vet att Guys "skäll" är av godo :)

    Sköt om er!
    Kramar från oss alla

    SvaraRadera