torsdag 25 mars 2010

Vår!!

Det är vår i luften!! Vi har 12-14 grader varmt, solen tränger bestämt igenom de tunna skyarna, lökväxterna har formligen exploderat de senaste dagarna och insekterna har oxå kommit fram igen. Jag har sett humlor, fjärilar, mygg o alla möjliga andra kryp den senaste veckan och det blir mer för varje dag.



Fågelarter är inte min bästa gren (det finns en mig närstående person som tar ansvar för det), men de väsnas otroligt mycket i alla häckar o snår. Det är helt fantastiskt hur mkt häckarna gör för det vilda i form av både mat o skydd, himla synd att vi inte har den traditionen hemma. Idag såg jag dock det säkraste av alla vårtecken - gräsklippning!
Det var min granne, 60+, som iklädd hatt, kofta, knälång kjol, rejäla strumpor och fotriktiga skor ansade sin 6 kvadratmeter stora gräsmatta med en eldriven liten klippare. Bilden var så underbart engelsk att jag bara med stor självbehärskning kunde låta bli att fotografera henne!

Idag har vi bara tränat pyttelite. Jag hade egentligen inte tänkt göra något alls, men så kom jag ihåg den hemläxa jag fick av Guy och kände att det nog var bäst att fila lite på den... Visserligen dröjer det innan jag har möjlighet att åka till Woodhall Spa igen (jobbar nästan varje helg i april), men det vore ju onekligen tillfredsställande om jag kunde visa upp tydliga framsteg nästa gång jag kommer dit!

På jobbet har jag i princip bara agerat back-up åt alla andra hela dagen och hoppat in överallt. Det blir lite ostrukturerat men samtidigt är det ganska kul att flyta lite utanpå o "bara" hjälpa till med de patienter som ingen annan hinner med. Det är minst sagt omväxlande och utvecklar flexibiliteten! Tur att jag har en så enorm adaptability... ;o)

4 kommentarer:

  1. Oh vad det låter härligt Sofia med våren i England. Och du det där med fåglar kan du ta med en smula ro, du får ju besök i nästa vecka av en riktig fågelexpert. Då får du passa på att lära dej några arter.

    SvaraRadera
  2. Det har varit riktigt vårväder här i Tingsryd oxå idag..toktränat !
    I morgon kurs i skåne, likaså på söndag sen hem igen å sen till England...det ser jag verkligen fram emot!! Kram
    / J

    SvaraRadera
  3. Jag är skitbra på fåglar!
    Liten = sparv
    Lite större = kråka
    Vit lite större = mask-mås
    Ännu större = rovfågel!
    Plättlätt :D

    SvaraRadera