måndag 5 april 2010

Härlig påskhelg!

Det har varit en härlig helg med mycket social samvaro och en hel del hundträning! Påskfirandet inleddes på fredagen med lamm, fläskkött o rödlök från grillen, ackompanjerat av ugnrostad potatis/rotsaker, lite grönsallad och Såsen, allt nersköljt med ett riktigt gott rioja-vin. Vi hade jobbat hårt hela dagen med att bygga hundhus, så vi kände oss väl värda denna festmåltid!


"Jag kanske kan få smaka lite, Jens??"

Efter en välbehövlig sovmorgon körde vi upp till Woodhall Spa på lördagen, med mellanlandning och lunch hos Baggis uppfödare Barry o Dorothy i East Winch. De är så himla gulliga och väldigt generösa! Barry har fått mig accepterad i ännu en klubb, så det finns alla möjligheter att delta i både träningar, working test och prov framöver. Får väl se om jag vågar anmäla...


Idag tog Guy ut en syster till min favorit, en hund har har i träning för uppfödarens räkning. Hon är inte lika bra som sin bror, men ändå väldigt trevlig att se i arbete.


Fortsatt basträning - de problem vi hade förra gången är i princip lösta, nu fortsätter vi fila på andra detaljer. Det är intressant att det går så väldigt snabbt framåt när man gör rätt, men samtidigt lite frustrerande att man aldrig blir "färdig"! Men det är väl det som är tjusningen med hundträning...


En upptagen man - telefonen ringer stup i ett.

Efter att vi blivit utkastade från puben vid stängningstid halv ett, fortsatte diskussionerna om livet i allmänhet o hundar i synnerhet hemma i soffan långt fram på småtimmarna. Man kan väl konstatera att vi inte har samma åsikter särskilt ofta, men det är väl sånt som ger ett stimulerande samtal! :o)

På söndagsförmiddagen kom en man för att para sin tik med en av Guys hanar. Men han blev momentant så förtjust i Grim när vi möttes att han bad att få använda honom istället!? Tiken var efter Pocklea Adder och riktigt bra enligt Guy, men efter en kort stunds funderande avstod jag ändå det hela. Jag vill inte att Grim ska tro att han är något redan - det blir bara bekymmer framöver i så fall. Men det är såklart himla roligt att få frågan!

Efter ännu en kopp te åkte vi till Levenheath och åt en fantastisk påskmiddag hos Tom o Laura - helstekt gås med alla tillbehör. SÅÅÅ gott! Som skåning har jag ju en viss förkärlek till gås så jag tyckte det var mycket bättre än det traditionella påskbordet...

Efter middagen skulle vi träna lite - här är vi på väg ut till marken. Jens o jag trängde in oss i skuffen på Landrovern - där har man ju åkt förut!!

Mike o Stella hade oxå delat påskfirandet med oss, Mike följde gärna med ut o tränade lite. Jag vill oxå vara så pigg när jag är 80+... Här pågår planeringen - var ska vi ställa Bumprarna?
Jens funderar samtidigt på var han ska gömma tennisbollarna, den övningen visade med all önskvärd tydlighet på vissa brister hos hundarna. Mer närsöksträning står på schemat framöver!

Tom skickar Storm över ravinen till en minnesmarkering. Ganska långt, rejäla höjdskillnader o lite snårig terräng gjorde det rätt svårt, men hundarna löste det bra ändå. Grim gick som ett spjut!

Man måste ha roligt när man tränar hund!

2 kommentarer:

  1. Sofia, det går direkt ingen nöd på dig i UK ser jag.
    Själva har vi förgyllt vardagen här hemma i slasket med att köpa ny soffa... ganska kuuul det me men inte liiika roligt som att träna hund förståss.
    Bra beslut du tog ang förfrågningen på Grim , hans tid lär nog komma gissar jag o bra om han blir vuxen på "normalt" ;)sätt först


    Ha det bra
    Inga

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!
    Det är riktigt kul att följa dina/era strapatser borta i England, keep up the good work! :-)
    Hälsningar
    MattiasW

    SvaraRadera